poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Rower Miejski- czyli jak za darmo poruszać się po mieście.

rower miejski


Męczy Cię codzienne stanie w korkach? Masz dość wysokich kosztów ponoszonych co miesiąc na paliwo? Lubisz żyć aktywnie i być trendy? Super- mam dla Ciebie ciekawą propozycję. Rower Miejski!

Jeśli zatem chcesz się dowiedzieć jakie korzyści daje korzystanie z Systemów Rowerów Miejskich, ile to kosztuje i jak działa- koniecznie sprawdź poniższy artykuł.


W ostatnich latach w Polsce bardzo popularne stały się Systemy Rowerów Miejskich. Liczba miast, które dołączają do tej idei z roku na rok się powiększa. Jak grzyby po deszczy wyrastają kolejne stacje i wzrasta liczba dostępnych rowerów.

Dynamika wzrostu popularności rowerów publicznych jest wręcz zadziwiająca. Ale dziwi ona chyba tylko tych, którzy nigdy z możliwości wypożyczenia roweru nie korzystali. Ja, przyznam się szczerze, jestem wręcz zakochany w idei systemów rowerów miejskich i korzystam z nich, kiedy tylko się da.

Dzięki korzystaniu z rowerów publicznych nie muszę wydawać na paliwo, szukać miejsca do zaparkowania w zapchanym samochodami centrum miasta, nie muszę tracić pieniędzy na opłaty parkingowe i stać w korkach. Ekologia, dbanie o zdrowie i oszczędzanie w jednym!

Czym jednak są w ogóle Rowery Miejskie, jak działają takie systemy i czemu służą?

Idea Systemów Rowerów Miejskich


Cały pomysł opiera się na pewnej ilości stacji rowerowych (będących automatycznymi wypożyczalniami rowerów) rozsianych po całym mieście, w których możemy pobrać lub oddać rower. Specjalny skomputeryzowany system dba o automatyzację całego procesu oraz rozliczanie czasu jazdy. Rower możemy pobrać z dowolnej stacji i oddać również w dowolnie wybranej stacji. W większości systemów dostępnych w Polsce, pierwsze półgodziny jazdy jest bezpłatne. Po przekroczeniu darmowego limitu zostanie naliczona opłata, która jest tym większa im dłużej używamy rower. Jest to celowo zaprogramowane tak, aby jak największa ilość rowerów była w użyciu. Zapobiega to sytuacji, w której ktoś blokuje rower na przykład na cały weekend. Systemy rowerów miejskich służą, bowiem do poruszania się na krótkich dystansach w krótkich odcinkach czasu.

Rowery dostępne w wypożyczalniach nie są zwykłymi rowerami, które możemy znaleźć w sklepach. Są to specjalnie zaprojektowane jednostki, które przystosowane są do łatwego wypinania i oddawania do stacji i poruszania się po miejskich ścieżkach rowerowych.

Aby móc korzystać z Rowerów Miejskich należy (w zależności od operatora obsługującego system) albo zarejestrować się na specjalnej stronie internetowej, lub wyrobić sobie specjalną kartę magnetyczną i zasilić konto odpowiednią kwotą pokrywającą kaucje oraz opłaty za przejazd. Dzięki zastosowaniu takich zabezpieczeń minimalizowane są straty związane z aktami wandalizmu i kradzieży rowerów, gdyż system dokładnie monitoruje kto używa roweru w danym czasie.

Główne cele Systemów Rowerów Miejskich


rower miejskiAutomatyczne, bezobsługowe Systemy Rowerów Miejskich stanowią część sieci komunikacyjnej miast. Współgrają z masowym transportem publicznym tj. autobusy i tramwaje. Poszczególne stacje rozmieszczane są na głównych szlakach komunikacyjnych w niedalekiej odległości od przystanków autobusowych, kolejowych itp.

Rowery publiczne w dużym stopniu przyczyniają się do odciążenia komunikacji samochodowej i publicznej, powodującej zatłoczenie miast, a tym samym do spadku wielu niekorzystnych zjawisk jak na przykład zanieczyszczenia i hałas.

Ponad to, obecność Rowerów Miejskich zwiększa atrakcyjność miast pod względem turystycznym i pozwala na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania mieszkańców miast na aktywny wypoczynek.

Historia Rowerów Miejskich


Idea Rowerów Miejskich powstała nigdzie indziej jak w rowerowej stolicy Europy, czyli w Amsterdamie, gdzie w 1965 roku Luud Schimmelpennink wraz z kilkoma znajomymi zebrał kilkaset rowerów, pomalował na biało i rozstawił po mieście, do bezpłatnego wypożyczania i używania. Tak przynajmniej głosi legenda:) Sam inicjator całej akcji twierdzi, że cała akcja nie miała aż takiego rozmachu- do użytku oddano zaledwie kilka rowerów, które i tak zarekwirowała policja i cała zabawa zakończyła się po niecałym miesiącu, ale nie mniej jednak to właśnie Luudowi i jego Witte Fietsenplan   ( Planowi Białych Rowerów) możemy przypisać miano pierwszego Systemu Rowerów Miejskich.

Jednym z pierwszych oficjalnych, utworzonych przez instytucję publiczną systemów, któremu udało się odnieść sukces i który funkcjonuje do tej pory, jest Vélos Jaunes, powstały we francuskim mieście La Rochelle w 1974 roku. Od tego czasu inicjatywa cały czas się rozwijała. Z upływem czasu zaczęto wprowadzać elektroniczne systemy zapobiegające kradzieży i montowano kamery na stacjach w celu zapobieżenia wandalizmowi. Zwiększano również sieć stacji z rowerami, aby poprawić funkcjonalność serwisu.

Obecnie na całym świecie jest ponad 140 systemów wypożyczalni rowerów w 165 krajach. Prawdopodobnie największy system znajdziemy nigdzie indziej jak w Chinach, w mieście Hangzhou, gdzie do wypożyczenia udostępnione zostało 60 tys. rowerów!


Rowery Publiczne w Polsce


Pierwszym systemem był uruchomiony w 2008 roku Krakowski system Wavelo. Po ogromnym sukcesie tego przedsięwzięcia w ślad za Krakowem poszły inne duże miasta. Obecnie na terenie całego kraju istnieje ponad 20 różnych systemów obsługiwanych przez trzech operatorów- Nextbike, BikeU i Romet Rental Systems. Największy Polski system to Warszawski Veturilo liczący ponad 300 stacji i ponad 4000 rowerów.

Wykaz dostępnych w Polsce Systemów Rowerów Miejskich:

źródło: Wikipedia


Opłaty za korzystanie z poszczególnych systemów




Klienci Białostockiej Komunikacji Miejskiej, którzy identyfikują się przy terminalu za pomocą karty BKM, z zakodowanym i ważnym dowolnym imiennym biletem okresowym lub biletem wieloprzejazdowym ważnym w I strefie taryfowej (strefa B):

  • Opłata inicjacyjna: 10 zł
  • Od 0 do 30 minut: 0 zł
  • Od 31 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 2 zł
  • Każda następna godzina : 4 zł

Pozostali klienci:
  • Opłata inicjacyjna: 10 zł
  • Od 0 do 30 minut: 0 zł
  • Od 31 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Każda następna godzina : 5 zł 
 
  

  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0zł
  • Od 21 do 60 minuty: 2 zł
  • Od 1 godziny do 2 godziny: 5 zł
  • Każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Od 1 godziny do 2 godziny: 4 zł
  • Od 2 godziny do 3 godziny: 6 zł
  • Każda następna godzina: 7 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Do 15 minut: 0 zł
  • Od 16 minuty do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 2 zł
  • Trzecia godzina: 3 zł
  • Czwarta i każda następna rozpoczęta: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 1 zł
  • Trzecia godzina: 1 zł
  • Czwarta i każda następna godzina (do 12 godzin): 5 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 15 minut: 0 zł
  • Od 16 do 60 minuty: 1 zł
  • Do 2 godzin: 2 zł
  • Do trzech godzin: 3 zł
  • Każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia godzina: 5 zł
  • Czwarta i każda następna godzina: 7 zł


Opłaty zależne od wysokości wykupionego abonamentu:

  • 60 minut dziennie- 19 zł miesięcznie
  • 90 minut dziennie- 24 zł miesięcznie
  • Płać na minutę- 0,19 zł za minutę
  • 12h na dzień- 29 zł miesięcznie

  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 15 minut: 0 zł
  • Od 16 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 1 zł
  • Trzecia godzina: 2 zł
  • Czwarta i każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia i każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 20 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia i każda następna godzina: 5 zł

Dla użytkowników Łódzkiego Roweru Publicznego, identyfikujących się przy stacji za pomocą Elektronicznej Karty MIGAWKA lub innej karty kompatybilnej z systemem MIGAWKA z zakodowanym ważnym biletem okresowym, uprawniającym do przejazdów komunikacją miejską w granicach administracyjnych Miasta Łodzi. W tym: Wspólnym Biletem Aglomeracyjnym oraz Wspólnym Biletem Łódzko-Pabianickim.
Taryfa ulgowa dotyczy wyłącznie pierwszego wynajmowanego roweru. Opłata za drugi i kolejny rower wypożyczony w tym samym czasie jest naliczana zgodnie ze standardową taryfą. 

  • Opłata inicjalna: 20 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 2 zł
  • Trzecia i każda następna godzina: 3 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 15 minut: 0 zł
  • Od 16 do 60 minuty: 0 zł
  • Od drugiej do 12 godziny: 0 zł
  • Od 12 godziny każda następna godzina: 10 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 2 zł
  • Każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 2 zł
  • Każda następna godzina: 4 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 2 zł
  • Trzecia i każda następna godzina: 4 zł


Aby móc korzystać z systemu koniecznie jest wykupienie specjalnej karty: 20, 50 100 lub 200 zł. 

  • Pierwsze 15 minut: 0 zł (raz dziennie)
  • Drugie 15 minut: 50 gr.
  • Trzecie 15 minut: 50 gr.
  • Czwarte 15 minut: 50 gr.
  • Druga rozpoczęta godzina: 2 zł
  • Trzecia i każda następna: 3 zł


  • Opłata inicjalna: 20 zł
  • 0-20 min: 0 zł
  • 21-60 min: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia godzina: 5 zł
  • Czwarta i kolejna godzina: 7zł


  • Opłata inicjalna: 20 zł
  • 0-20 min: 0 zł
  • 21-60 min: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia godzina: 5 zł
  • Czwarta i kolejna godzina: 7zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minut: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 1 zł
  • Druga godzina: 3 zł
  • Trzecia godzina: 5 zł
  • Czwarta i każda następna godzina: 7 zł


  • Opłata inicjalna: 10 zł
  • Od 0 do 20 minuty: 0 zł
  • Od 21 do 60 minuty: 2 zł
  • Kolejna godzina: 4 zł

Podsumowanie


Rower Miejski to wspaniała inicjatywa, mająca wiele plusów: zmniejsza zatłoczenie ulic, zmniejsza hałas, pomaga nam zaoszczędzić kilka złotych jak i dba o nasze zdrowie. Czy trzeba czegoś więcej?

Jeśli więc jeszcze nie korzystałeś z takiego środka komunikacji, to gorąco Cię do tego zachęcam. Tym bardziej, że jest na to najlepszy czas. Jest słonko, jest ciepło- jak nie teraz to kiedy?

Proszę Cię tylko o jedną rzecz- szanuj wypożyczony sprzęt! Przypominam, że jest to rower przystosowany do jazdy po miejskich ścieżkach rowerowych. Nie jeździmy nim po lasach, łąkach, czy innych trudnych terenach! Roweru używamy tak, aby mógł on służyć innym jak najdłużej w jak najlepszym stanie.

I co sądzisz ta temat idei Rowerów Miejskich? Uważasz, że jest to fajna inicjatywa, czy może raczej śmiejesz się z ludzi, którzy codziennie rano śmigają publicznymi jednośladami do pracy?

----

Przypominam, że cały czas możesz zapisać się na mój NEWSLETTER . Żadnego spamu, czy reklam! Bądź na bieżąco z tym co się dzieje na blogu. To tylko kilka kliknięć i gotowe. Polecam :)

Pozdrawiam/Wojtek

4 komentarze:

  1. Zdecydowanie fajna inicjatywa, jednak niekiedy stacje, gdzie mogę zostawić rower są znacznie oddalone od miejsca, do którego chcę dotrzeć, lub po prostu daleko od miejsca zamieszkania. W takim wypadku zwyczajnie dla oszczędności czasu wybieram komunikację miejską. Ale pomysł całkowicie trafiony, co dzień widuję takich rowerzystów i absolutnie nie jest to powód do śmiechu :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to szkoda, że nie możesz korzystać, ale może powstanie więcej stacji w twoim mieście i któreś Ci podpasują. U mnie w Szczecinie system cały czas się rozrasta i co jakiś czas dokładają nowe rowery i nowe stacje.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł, choć musze przyznać, że nigdy nie korzystałam z tego rozwiązania. Muszę kiedyś spróbować :).

    Pozdrawiam serdecznie, a w wolnej chwili zapraszam do siebie zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, rower miejski to świetna sprawa. Sam korzystam od dłuzszego czasu i naprawdę sporo można zaoszczędzić. Wie ktoś może, czy funkcjonuja takie rowery za granicą, np. w UK, gdzie mam zamiar się wybrać do pracy nie długo?

    OdpowiedzUsuń